Lasso’s canzoni villanesche are offered for the first time with their Neapolitan models and instrumental intabulations for lute, cittern, and keyboard. Although printed at widely separated times during his life (1555 and 1581), the canzoni reflect Lasso’s youthful enthusiasm for Neapolitan song traditions and comic arts of deception. An extensive preface to the edition concerns the inception, transmission, and reception of these engaging songs and discusses principles of their arrangement for a variety of mixed ensembles.
Villanesche from Lasso’s “Opus I” (1555)
1. La cortesia voi donne predicate
2. Madonna mia, pietà chiam’et aita
3. ‘No giorno t’haggio havere intra ‘ste mane
4. ‘Sto core mio se fosse di diamante
5. Tu sai, madonna mia, ch’io t’amo et voglio
6. Tu, traditora, m’hai puost’a ‘sto core
Neapolitan Models for Lasso’s Villanesche
7. La cortesia voi donne predicate, Vicenzo Fontana
8. Madonna mia, pietà chiam’et aita, Vicenzo Fontana
9. ‘No giorno t’hagio havere intra ‘ste mane, Vicenzo Fontana
10. ‘Sto core mio se fusse de diamante, Anon.
11. Tu sai, madonna mia, ch’io t’amo e voglio, Vicenzo Fontana
Villanelle from Lasso’s “Libro de villanelle” (1581)
12. Ad altre le voi dare ‘ste passate
13. Ecco la nimph’ Ebrayca chiamata
14. Io ti voria contar la pena mia
15. O belle, fusa! chi ne vo’ accatare?
16. O occhi manza mia, cigli dorati
17. Ogni giorno m’han ditt’a chi favelli
18. Par ch’hai lasciato de non t’affacciare
19. Saccio ‘na cosa ch’è di legn’e tonda
20. S’io fusse ciaul’et tu lo campanile
21. S’io ti vedess’una sol volt’il giorno
22. S’io ve dico ca sete la chiù bella
23. Tutto lo dì mi dici, “canta, canta”
Neapolitan Models for Lasso’s Villanelle
24. Ad altre lo voi dare ‘ste passate, Don Ioan Domenico del Giovane de Nola
25. Ecco la nimph’Ebraica chiamata, Don Ioan Domenico del Giovane de Nola
26. O belle, fusa! chi ne vo’ accatare?, Don Ioan Domenico del Giovane de Nola
27. O occhi manza mia, cigli dorati, Anon.
28. Sacio ‘na cosa ch’è di legno e tonda, Vicenzo Fontana
Intabulations for Lute
29. La cortesia, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
30. Madonna mia pietà, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
31. Madonna mia pietà, [Orlando di Lasso/Emanuel Adriansen]
32. Madonna mia pietà, [Orlando di Lasso/Emanuel Adriansen]
33. Sto core mio, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
34. Tu sai madona, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
35. Tu traditore, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
Intabulations for Four-Course Cittern
36. La cortesia, [Orlando di Lasso/Anon.]
37. Madona mia pietà, [Orlando di Lasso/Anon.]
38. Madonna mia pietà, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
39. Sto core mio, [Orlando di Lasso/Anon.]
40. Tu traditora, [Orlando di Lasso/Anon.]
Intabulations for Six-Course Cittern
41. La cortesia, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
42. Madonna mia pietà, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
43. Tu sai ma donna, [Orlando di Lasso/Sixt Kargel]
Intabulations for Keyboard
44. La cortesia, Orlande [de Lassus/Anon.]
45. No giorno, Orlande de Lassus/[Anon.]
Recensioni
Ancora non ci sono recensioni.